И не ви казвам, че човек не може да живее и без любов - може - и това е най-гадното. Органите продължават да подсигуряват нормално физиологично състояние и това подобие може да продължи много дълго, до момента, в който краят на функционирането направи този труп легитимен. Може да потърсим убежище и забрава и в сексуалността и да живеем като автобусна спирка. И така, проявете предпазливост, тя винаги е добро извинение. Или пък тръгнете утре с мен. Не правете глупостта да минете някъде встрани поради излишък на житейски опит. Тръгнете с мен, дайте шанс на невъзможното. Нямате представа доколко му е писнало на невъзможното и каква нужда има то от нас.
Когато човек е обичал една жена с отворени очи, с всичките си утрини, с всички поля, гори, извори и птици, разбира, че все още не я е обичал достатъчно и че светът е само началото на всичко, което остава да направите.
Този роман е любовен химн към онова "трето измерение" на мъжа и на жената – двойката.
Необратимата съдба разкъсва единението на Яник и Мишел. Но едно любовно отчаяние, което се отчайва от любовта, за тях е неприемливо противоречие. Човек трябва да извоюва победа над смъртта. Яник казва на Мишел: "Ще изчезна, но искам да остана жена. Ще бъда за теб някоя друга. Върви към нея. Срещни друга женска половина. Най-жестокият начин да ме забравиш е да не обичаш повече." И по този начин се появява Лидия и онова, което ще се събере отново във вихрена възхвала, отвъд ефимерното, двойката, в която "всяко женско начало е мъж и всяко мъжко начало е жена".
Роден в Русия през 1914 г., Ромен Гари пристига във Франция на четиринайсет годишна възраст. Учи в гимназия в Ница и завършва право в Париж.
През 1938 г. е мобилизиран в авиацията и е инструктор по стрелба във Въздушната школа в Салон. През 1940 г. се присъединява към Свободна Франция и като пилот в лотарингската ескадрила участва в битката за Англия и в кампаниите в Африка, Абисиния, Либия и Нормандия от 1940 до 1944 г. Кавалер е на Почетния легион. Постъпва в Министерство на външните работи като секретар и съветник в посолството в София, в Берн, а по-късно в Дирекция "Европа" към Външно министерство. Представител в ООН от 1952 до 1956 г. По-късно е назначен за шаржедафер в Боливия и генерален консул в Лос Анджелис. Напуска дипломатическата кариера през 1961 г. и десет години обикаля света за различни американски издания и като режисьор снима два филма: "Птиците умират в Перу" (1968 г.) и "Kill" (1972 г.). Бил е женен за актрисата Джийн Сийбърг от 1962 г. до 1970 г.
Литературата заема водещо място в живота на Ромен Гари още от юношеските му години. През войната, между две сражения, той написва "Европейско възпитание", която е преведена на двайсет и седем езика и получава наградата на критиката през 1945 г. За "Корените на небето" получава наградата "Гонкур" през 1956 г. След нея творчеството на Гари се обогатява с още 27 романа, есета и мемоари.
Ромен Гари се самоубива на 2 декември 1980 г. Няколко месеца по-късно става ясно, че Гари е автор и на 4 романа, подписани с името Емил Ажар, като един от тях "Животът пред теб" също е награден с "Гонкур" през 1975 г.
Ключови думи: Красиви любовни истории, Ромен Гари
Има дни, в които съществото ми се изпълва още с отварянето на очите с ехо - ехото на любовта...
Събудих се от плющенето на утринния дъжд. Сякаш самият Бог бе заплакал, четейки „Сияние на жена“ и така се бе родил въпросния дъжд.
Нещо пречистващо и неземно витае около тази книга на Ромен Гари...
Да загубиш онази част от теб, която те прави цял. Сигурно болката е неописуема. Смъртта разделя Яник и Мишел. След време той ще признае пред Лидия, че е останал „сирак от една жена“. Думи, които режат с истината си. “Когато човек има две тела, се случват мигове, когато остава наполовина.“ Любов като тази не може и не бива да умре! Факт! Тя просто ще се трансформира в ... Лидия. Тя е тази, която е сбъднат отговор и пожелание на самата Яник.
Книгата е свят на усещания. Никой няма да устане безучастен. Сигурна съм. Цялата тази предопределеност ми напомня, че някой „горе“ има план за всеки от нас. Въпреки стилистичната различност намирам допирателни с една друга моя любима книга „Любов по време на холера“. Тънката нишка, която свърза асоциативно двете книги в главата ми е именно – Надеждата. А за къде сме без надежда?!
Веселина Желева, Хеликон Бургас
Прочитайки анотацията на гърба на корицата, не можех да не прочета цялата книга „Сияние на жена“. В само 115 страници е заключено огромно литературно богатство, огромно духовно богатство. Малко хора могат да опишат трагичните събития в книгата по онзи завладяващ начин, който се забива в душата ти и боли... боли, но изпитваш сладка болка, защото всяка една дума е човешка - това не са измислени, нагодени диалози и чувства, а истински, понякога малко егоистични мисли, които съпътстват всеки един от нас, но понякога ни е страх дори за миг да се мернат в съзнанието ни... Признавам си, че за мен друг, освен руски писател, не може да пише така, защото Ромен Гари пише във Франция, признат е за един от най-добрите френски писатели, но е роден в Русия и това, което носи в себе си, той предава и в творбите си. Това отлично познаване на човека и неговата душа, което е постигнал Достоевски, аз откривам и тук – в „Сияние на жена“...
„ ... Човек винаги преувеличава. Играе си да казва, че всичко е свършило. Слуша мелодии на индианска флейта. Живее сам, за да си докаже, че може. Но гледа един непознат, сякаш все още е възможно. И моля да отбележите, че знам и това: не е достатъчно да сме нещастни поотделно, за да бъдем щастливи заедно. Две безнадеждности, които се срещат, това може и да е равно на една надежда, но то доказва единствено, че надеждата е способна на всичко... не съм дошъл тук, за да прося... “
„Сияние на жена“ е от онези книги, при които читателят трябва да има определена нагласа, за да я приеме и почувства по начин, която да докосне и вълнува същността на всяка клетка на тялото му.
Сюжетът е изпъстрен с метафори, размишления, отклонения и най-точното му определение е роман-усещане. За всепоглъщащата любов, която обсебва, за случайността на срещите, за безнадеждните мечтания, за болката и отчаянието, за силата да продължим, воювайки със смъртта и шансът да осъществим невъзможното.
По уникален начин Ромен Гари ни представя действителността – страшна, сурова и горчивата болка от единствената любов, която трябва да се превърне в друга, за да се запази жива.
Дияна Танева, Хеликон Пловдив